Wkrótce lepsza obsługa pasażerów na stacji Warszawa Gdańska
Nowe, prawie 100-metrowe przejście podziemne zostanie wybudowane na zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska
Dodany: 09 października 2023, 18:16
Ostatnie zmiany: 09 października 2023, 18:16
- Nowe 100-metrowe przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska zwiększy dostęp do peronów i komunikacji miejskiej, ułatwiając przesiadki.
- Inwestycje obejmują nowe zadaszenia peronów, dodatkowy peron nr 5 i unowocześniony system informacji dla pasażerów, zwiększający komfort podróżowania.
- Realizacja projektu, finansowanego ze środków budżetowych, planowana jest na drugą połowę 2025 roku po przeprowadzeniu procedury przetargowej.
Nowe, prawie 100-metrowe przejście podziemne zostanie wybudowane na zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska, kierując się w stronę ul. Kłopot. O szerokości około 10 metrów, przejście zapewni ułatwiony dostęp do peronów oraz miejskiej komunikacji, w tym także do metra. Perony 2, 3 i 4 będą dostępne zarówno poprzez schody ruchome, jak i stałe, a osoby z ograniczoną mobilnością skorzystają z wind.
Wejście do nowego tunelu od strony Żoliborza, z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, zostanie wyposażone w schody i windę, natomiast po przeciwnej stronie stacji tunel połączy się z istniejącym już przejściem podziemnym, które prowadzi do głównego budynku dworca i metra.
"Warszawa Gdańska jest istotnym punktem komunikacyjnym stolicy, umożliwiającym sprawną komunikację kolejową podczas realizacji kluczowych inwestycji oraz będącym ważnym punktem przesiadkowym w trakcie modernizacji linii średnicowej w Warszawie. Dziennie pozwala tysiącom pasażerów na dostęp do stolicy, dlatego też pragniemy zwiększyć zakres możliwości poprawy obsługi klienta na tej stacji" - komentuje Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują analizę sytuacji na stacji Warszawa Gdańska. W ramach planów dodany zostanie peron nr 5, co umożliwi bardziej efektywne zarządzanie ruchem podróżnych, poprawi jakość obsługi oraz zwiększy przepustowość stacji. "Następnie, dodatkowe rozwiązania, takie jak nowy tunel i udogodnienia dla pasażerów, podniosą standard obsługi pasażerów na stacji" - dodaje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W planach jest także nowe zadaszenie wszystkich peronów. Ochronne, długie wiaty, znane między innymi z linii obwodowej, będą chronić przed kapryśną pogodą. Poprawa komfortu i rozbudowana oferta przewozowa zostanie zrealizowana również dzięki przedłużeniu peronu nr 5 do 300 metrów, co umożliwi obsługę dłuższych składów pociągów. Nowe ścieżki dotykowe zostaną dodane, aby ułatwić poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym.
Nowoczesny system informacji dla pasażerów, w tym nowe wyświetlacze i system nagłośnienia, zapewni dokładniejsze informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zainicjowały procedurę przetargową na projektowanie i budowę nowych elementów w ramach projektu o nazwie "Budowa zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska". Termin ukończenia inwestycji, finansowanej ze środków budżetowych, zależeć będzie od wyników przetargu. Podstawowe prace mają zakończyć się, a nowe przejście podziemne oraz dodatkowe udogodnienia mają zostać udostępnione w drugiej połowie 2025 roku.